Kapitel 158

"Titta vad Lusse har lärt sig, är han inte duktig?"
Frost fick inte mer än ett "Mhm.." till svar från Gina men han var för inne i att få Lucien att stanna kvar på hans axel för att bry sig om hennes bristande entusiasm. Sommaren var över och skolan var på väg att börja igen. Med tiden så hade Lucien slutat attackera honom så fort han närmade sig och han hade till slut inte kunnat motstå den lilla hårbollen som nu växt upp till en fullstor katt, även om han fortfarande hade ett rejält temperament. För Frost så vägde dom bra stunderna upp dom enstaka rivsår han fortfarande fick då och då.


"Hej Frost, se upp så han inte biter örat av dig. Vågar du verkligen ha honom så nära ansiktet?"
Lucien hoppade ner på golvet och fräste till lite mot Dexter innan han lämnade rummet. Frost la fingrarna mot bitsåren på örat som fortfarande inte läkt helt sedan hans första försök att ha katten på axeln. 
"Ville du nåt eller är du bara här för att klaga på Lusse?"
Dexter tittade på Teri och drog henne lite närmare medan ett stort leende spred sig över hans ansikte.


"Vi har goda nyheter. Vi har precis ordnat med det sista som behövs inför skolstarten och vi flyttar in i ett hus just utanför campus nu i helgen."
Gina som varit fokuserad på tv:n vände sig nu om och tittade på paret.
"Du menar.. Ni ska bo tillsammans?"
Dexters leende växte.
"Japp, ingen studentkorridor för oss, vi ska dela på ett rum i ett kollektiv. Det blir bara jag, Teri och 3 totala främlingar. Otroligt romantiskt."
Teri skrattade till och la armarna om hans hals.
"Du är bara för snål för att skaffa en lägenhet till bara oss två."
"Hallå, jag ska leva på mitt stipendium, ju mindre pengar jag behöver lägga på hyra desto mer kan jag lägga på dig."
"Du är en sån charmör, jag har fortfarande svårt att tro på att vi faktiskt ska bo tillsammans. Det var trots allt inte så länge sedan jag var övertygad om att du inte kunde ha ett seriöst förhållande."


Paret var så uppe i varandra att dom inte la märke till Ginas reaktion på allt förrän hon började springa ut ur rummet. Frost förstod inte vad det var som hände och tittade förvirrat mellan dörren där hon försvunnit och Dexter, letandes efter svar på hennes konstiga beteende. Han hade hela tiden tyckt att Gina betett sig lite underligt när Dexter var i närheten men antog att det var normalt med tanke på att dom varit tillsammans. Däremot att bara springa iväg sådär hade hon aldrig gjort tidigare.

Han började gå efter henne men Dexter stoppade honom.
"Frost, jag tror att det är bäst att jag pratar med henne först."


"Gina, har du lust att förklara exakt vad som hände där inne?"
Dexter hade hittat henne gråtandes under ett träd i trädgården och även om han var ganska säker på vad det hela handlade om så behövde han höra det från henne.
"Var du ens intresserad av honom till att börja med?"
Hon fortsatte att gråta utan att svara honom.


"Var det inte nog med att följa efter mig i månader, var du tvungen att dra in fler personer i den här röran? Frost av alla dessutom, har han inte gått igenom tillräckligt mycket?"
Hennes svar var knappt hörbart mellan snyftningarna.
"Jag.. ville bara göra dig.. avundsjuk.. Jag ville att.. att du skulle inse att vi är menade för varandra.. Jag stod inte ut.. med att se dig med.. henne.."


Dexters ögon mörknade.
"Jag trodde att du var bättre än så. Jag trodde att du kunde förändras. Lämna mig och min familj i fred, du har orsakat tillräckligt stor skada som det är. Du har en chans att försöka minimera den skada du har orsakat med Frost, sen har du ingenting med den här familjen att göra längre."

Sen lämnade han henne där. Han ångrade att han inte sett vad som var på gång tidigare så att han kunnat spara Frost från den situation som nu var oundviklig. Han hade varit för inne i sin egen lycka med Teri och sin önskan om att se Frost lycklig igen för att inse att vissa personer inte kan förändras. Nu skulle det gå ut över hans bror, som redan varit med om mer hjärtesorg än många andra upplevde under hela sin livstid. Den skuld han kände över sin del i situationen var bara knappt överröstad av avsky över Ginas beteende. Han hoppades bara att Frost skulle kunna återhämta sig den här gången och förlåta honom.


1 kommentar: