Kapitel 47

Rakel börjar känna sig misslyckad, 2 dagar kvar till balen och hon har fortfarande ingen dejt. Hon vet inte vad hon ska göra. Ska hon fråga någon av killarna i klassen? Hon vill inte verka desperat, men att gå ensam på balen känns så patetiskt. Inte vill hon missa den heller.


"Är jag inte snygg nog för att bli tillfrågad?" Hon spenderar lite extra tid vid spegeln innan hon går till skolan för att se om det gör någon skillnad.


Någon som inte kunde vara mindre brydd om balen är Cedrik. Han kämpar på med sina läxor när syskonen oroar sig för romantik och image. Han har kämpat hårt med skolan för att en dag kunna ta sig in i affärsvärlden. När han är rik och framgångsrik kommer tjejerna att kasta sig efter honom så det är ingen vits med att oroa sig för sånt nu.


I en annan del av staden har Embla fullt upp med sin del av romantiken. Efter att ha kommit Fideli nära så vill hon gå steget längre och lyckas locka med henne ut på balkongen för att titta på stjärnorna. Hon vågar inte titta på Fidelis reaktion när hon lägger sin hand över hennes men slappnar av lite när hon känner att Fideli flyttar sig närmare.


 Plötsligt reser sig Fideli och är på väg att gå, men Embla skyndar sig efter och hejdar henne. "Vad är det för fel?" frågar hon och väntar oroligt på svaret.


"Det kommer inte att fungera" börjar hon. "Jag är så mycket äldre än dig, du kommer att tappa intresset när jag blir gammal och det skulle jag inte klara av, så det är bättre att avsluta det nu."


"Underbara du" svarar Embla, "Jag är äldre än mig själv, det är länge sedan jag blev vuxen oavsett vad mitt utseende säger. Jag kan inte tänka mig att leva mitt liv utan dig, även när du blir gammal och grå." Hon kramar om Fideli och kan känna att hon slappnar av lite. Dom tar det lugnt och pratar resten av kvällen.


Dagen efter kommer Holger förbi igen och han beter sig konstigare än någonsin. Han babblar osammanhängande och ger ifrån sig små lustiga skratt medan han stampar på stället.


Så blir han plötsligt väldigt närgången och till sin fasa inser Embla att han flörtar med henne. Vad ska hon göra? Han är hennes bästa vän och han verkar tro att det är något mer än så mellan dom.


Hon måste stoppa honom innan det går för långt. Hon försöker så försiktigt som möjligt förklara för honom att hon ser honom som en vän och inget mer. När hon fortsätter med att prata om att hon är intresserad av kvinnor och inte män så kan hon se hur något brister inom honom och sen var det som att han frös. Efter 5 minuter utan att han rört en min så klappar hon honom försiktigt på axeln och fixar en taxi, så han kan ta sig hem för att återhämta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar