Kapitel 91

"Hej, det är jag som är Ester. Jag vet inte om du har lagt märkte till mig tidigare men jag tänkte att jag skulle presentera mig ordentligt och visa hur jag lever. Det är så här att jag har en hemlighet, som nästan ingen vet om. Det kanske inte syns på mig, men jag är en tiger."
"Lyssna inte på henne, hon är galen."
"Tyst med dig, det är jag som pratar nu."
"Jaja, jag ska inte störa lilla fröken tiger utan ränder och svans."
"Tack, var var jag nu? Visst ja, jag tänkte berätta om min första skoldag."


"Tiger väcker mig varje morgon för att se till att jag kommer upp i tid. Hon är jättebra på det och mycket trevligare att vakna till än en sån där klocka."


"Eftersom jag skulle börja skolan så kom mamma in för att se att jag verkligen var vaken, vilket var konstigt då hon ofta sov mycket längre än mig på dagarna. Hon har inget jobb som hon måste kliva upp till eftersom morfar lämnat henne massa pengar när han flyttade härifrån. Hon blev arg när hon såg att jag inte hade några skor på mig och började prata om att man måste ha skor när man går i skolan. 

Jag har aldrig stått ut med att ha skor på mig och när jag var mindre så åkte skorna av lika fort som någon tog på mig dom tills alla bara gav upp och lät mig vara. Men istället fick jag inte vara utomhus på vintern, jag kunde inte tänka mig något värre straff då jag älskar snön. Jag föddes samtidigt som första snön föll i Appaloosa Plains om ni inte visste det."


"Mina föräldrar är väldigt kärleksfulla personer, men det krävs mycket tid för att visa den kärleken till alla. Förutom varandra så har mamma sin pojkvän Zack, som är tvilling till moster Fionas man Eric. Zack har aldrig riktigt umgåtts med mig men han verkar tycka om min mamma jättemycket, han är inte i huset särskilt ofta utan dom brukar träffas någon annanstans. Pappa har också en pojkvän, Derik. Han är jättesnäll och rolig men det märks att han inte har en aning om hur man beter sig runt barn. Utöver dom två så brukar dom även gå på dejter ibland. Just den här morgonen så var det kärleksbrev på gång och det var ingen som märkte att jag smög iväg till skolbussen utan skor."


"Själva skoldagen var tråkig, min lärarinna pratade om en massa saker som jag är helt övertygad om att tigrar inte behöver kunna och man var tvungen att sitta stilla hela dagen. Urtrist. Men jag hörde att några av dom andra barnen skulle gå till vårfestivalen efteråt och jag bestämde mig för att också gå dit.

Jag såg Johan och Esmeralda stå och prata och gick dit för att försöka bli kompis med dom. Men jag hade inte förväntat mig det som hände."

"Och vad ska du föreställa då? En katt? Och varför har du inga skor på dig?"
"Jag är en tiger, tigrar använder inte skor"
"Du är ingen tiger, du är ett missfoster!"
"Sluta, det är jag inte alls!"
"Missfoster, missfoster! Hahaha!"


"Parken ligger precis brevid vårat hus och Tiger kom till min undsättning när hon hörde mig. Hon skällde på dom andra barnen som inte vågade reta mig mer. Hon är min enda vän och den bästa jag hade kunnat önska mig. Vi lekte i parken en stund innan vi började gå hemåt."


"Som vanligt var ingen hemma på eftermiddagen och jag fick roa mig själv igen. Tiger var trött efter lekstunden i parken så jag fick hitta på något annat än att vara med henne."


"I mina föräldrars sovrum finns det flera fotografier på dom själva med andra människor. Mest är det bilder på dom två tillsammans, mamma och Zack eller pappa och Derik. Men det finns en bild på mamma med någon som jag aldrig träffat. Jag hade en gång öppnat ramen för att titta på baksidan av fotot och där stod det "Ofelia och Joey" och sedan ett datum som hade inträffat några månader innan jag föddes. Jag har aldrig vågat fråga om det, men jag misstänker att den där Joey skulle kunna vara min riktiga pappa. Det skulle förklara varför pappa, Cory alltså, inte vill spendera så mycket tid med mig och även varför fotot stod kvar efter så många år."


"Det är dock inte alltid jag vågar gå in i deras sovrum. Jag är aldrig ensam i det här huset, det bor monster under sängarna och ibland kan jag se dom där, med sina stirrande ögon. Hur mycket jag än vill titta på det där kortet så är jag rädd att monstren ska ta mig om jag går in dit."


"Men det finns mer än bara monster i huset. Var jag än är så är jag aldrig helt ensam. Gerald finns alltid med mig. Han är inte snäll och jag önskar att han kunde försvinna, det är inte alltid jag kan kontrollera honom även om jag försöker."
"Hon ljuger bara, tro inte ett ord hon säger... Du vet väl vad jag har sagt om att prata om mig!"
"Jaja, jag ska inte säga något mer, jag lovar!"


"Middag får jag ofta ordna själv, men eftersom jag är för ung för att laga riktig mat så får jag plocka ihop vad jag kan. Jag har inget emot att göra min egen mat, det är ganska roligt att testa olika kombinationer och se vad som passar ihop. Ett tips, senap på flingor är inte gott."


"Just den här dagen kom mina föräldrar hem tidigt. Jag fick ett snabbt hej när dom passerade mig på väg mot köket och sen bar det av till mitt rum för att göra mina läxor. Läxor första dagen, usch, jag vet inte hur jag ska ta mig igenom skolan."


"Det sista jag ser innan jag somnar är min älskade Tiger. Utan henne vet jag inte vad jag skulle göra. Hon hjälper mig att hålla koll på Gerald.."
"Jag har varnat dig en gång redan.."
"Förlåt, förlåt! 
För att göra det enkelt så är det Tiger som gör att jag känner mig trygg och hon stannar vid min sida hela natten ifall jag skulle vakna. Det hände en gång att hon lämnat rummet och jag vaknade av en mardröm, när jag inte kunde se henne direkt så fick jag panik och skrek så hela huset vaknade. Sen den natten ligger hon alltid precis nedanför min säng så att hon alltid kan vara nära om något händer."


2 kommentarer:

  1. Har ägnat kvällen åt att läsa igenom alla dina kapitel och jag måste säga att de är mer beroendeframkallande än en såpopra :). Väldigt inspirerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag blir alltid så glad när andra uppskattar det jag skriver :)

      Radera